Já v roce 2024
„V únoru mi bylo třicet. Seděla jsem v ušáku zabalená do bílého ručníku po wellness. V pohodlné pozici, nenalíčená, s mokrými vlasy a červenými tvářemi. Já – sama (se) sebou, v klidu, taková, jaká jsem v den svých třicátých narozenin. Touhu po tom být perfektní v posledních letech střídá potřeba najít balanc, sebepřijetí, být spokojená a zdravá.
Sedím ve svém ateliéru a modeluji sošku sedící v křesle. Vtiskávám jí výraz klidu, fyzického i vnitřního. Hlavou mi probíhají i jiné pozice těl – vidím je před sebou: schoulená, melancholická, úzkostná, radostná, energická i sebevědomá. Vnímám je souběžně s klidnou figurou v křesle na cestě sama k sobě. “, popisuje Monika svou inspiraci Nová edice vznikne symbolicky v limitovaném počtu 30 kusů. Monika Martykánová přichází s novým projektem nazvaným „Já v roce 2024“, který je umělecky ztvárněnou osobní výpovědí toho, co znamená být třicátnicí v současné společnosti. Jedná se bezesporu o důležitý milník jak na rovině osobní, tak i z hlediska vžitých i proměňujících se norem. Její dílo nabízí intimní pohled na život ženy, která právě ukončila třetí dekádu svého života, a reflektuje změny společenského klimatu a očekávání spojená s tímto obdobím prostřednictvím ženské porcelánové figury.
Moničiny porcelánové sošky se vztahují k běžným a důvěrně známým životním momentům. Přes precizně zpracované objekty reflektuje společenská témata, která jsou aktuální a blízká mnohým z nás. Projekt Já v roce 2024 se od předchozích projektů se odlišuje tím, že Monika je nyní v pozici přímé aktérky, nikoli pozorovatelky. Oproti předchozím figurám je žena v křesle v klidu a věnuje se (pro změnu) sama sobě.
Edice Já v roce 2024 vznikla v symbolicky limitovaném počtu 30 kusů. V letošním roce uplynulo deset let od prvního Moničina projektu figurální porcelánové sošky, kdy při studiu na UMPRUM vytvořila kolekci Dobrá matka. Poděkování za spolupráci: Aleně Kotyza, Monice Matějkové, Ondřeji Čechovi, Viktorii Macánové, Lukáši Skálovi, Jakubovi Gruberovi, Ľubomíru Ontkócovi, Martině Hudečkové, Anetě Martykánové, Tereze Hruškové Poděkování za konzultaci: Maximu Velčovskému, Barboře Maštrlové, Kristýně Pelliconi Péčové Vystaveno na Designbloku 2. – 6. 10. 2024 Openstudio (designéři) – Uměleckoprůmyslové museum v Praze Přijďte na skleničku! V pátek 4. 10. v 18 h, Uměleckoprůmyslové muzeum, 3. patro, stánek E.01 Kurátorka: Alena Kotyza Architektonické řešení: O + M studio (Ondřej Čech a Monika Matějková) Fotografie: Viktorie Macánová Grafické řešení: Jakub Gruber Press https://drive.google.com/drive/folders/1Nw1zde7DfhDjvJP8_O7BwCLGGVjtZ77i |
Me in 2024
"I celebrated my thirtieth birthday in February. I was sitting in a wing chair, wrapped in a white towel, after wellness. Relaxed, without makeup, with my wet hair and red cheeks. Me - alone at peace with myself, on my thirtieth birthday. Over the past few years, my desire to be perfect has been gradually replaced by the need of balance, self-acceptance, and a desire to feel content and healthy.
I am now sitting in my studio, modeling a statuette of a figure seated in an armchair, imprinting it with a sense of both physical and inner peace. Other images of body positions run through my head - I can see them in front of me: a huddled one, a melancholic one, anxious, joyous, lively and self-confident. I perceive them simultaneously with a calm figure in the armchair on my journey to myself," Monika describes her inspiration The new edition will be created symbolically in a limited number of 30 pieces. Monika Martykánová is introducing her new project called Me in 2024, which is an artistically rendered personal statement of what it means to be in your thirties in today's society. This period of life represents a significant milestone in each individual’s personal development, as well as in terms of establishing and changing standards. Monika’s work offers an intimate view into the life of a woman who has just completed her third decade of life and reflects the changes in social climate and expectations associated with this period through a female porcelain figure.
Monika’s porcelain statuettes draw on common and familiar moments of life. Through meticulously crafted objects, she reflects on contemporary social issues that are up-to-date and close to many of us. The project Me in 2024 differs from previous ones in that Monika is now in the position of a direct participant, rather than an observer. Unlike other figurines her previous works, the woman in the armchair is in standstill and is (for a change) focusing on herself.
The Me in 2024 edition was symbolically created in a limited number of 30 moulded porcelain statuettes. This year marks the 10th anniversary of Monica’s first project involving figural porcelain statuette, created with the Good Mother collection during her studies at the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague Acknowledgemnents for collaboration: Alena Kotyza, Monika Matějková, Ondřej Čech, Viktorie Macánová, Lukáš Skála, Jakub Gruber, Ľubomír Ontkóc, Martina Hudečková, Anetě Martykánové, Tereze Hruškové Acknowledgemnents for consultation: Maxim Velčovský, Barbora Maštrlová, Kristýna Pelliconi Péčová Exhibited in Designblok 2. - 6. 10. 2024 Openstudio (designers) – Museum of Applied Arts in Prague Come and have drink with me! Přijďte na skleničku! On Friday 4th of October, at 18:00, Museum od Applied Arts, 3rd floor, booth E.01 Curator: Alena Kotyza Architectural solution: O + M studio (Ondřej Čech and Monika Matějková) Photo: Viktorie Macánová Graphic solution: Jakub Gruber Press https://drive.google.com/drive/folders/1Nw1zde7DfhDjvJP8_O7BwCLGGVjtZ77i |
Photos by Viktorie Macánová